Provjerite poštuje li vaš načelnik/ministar Zakon o pravima, obvezama i odgovornostima pacijenata (HNŽ)

Zdravstvena vijeća predstavljaju jedini  mehanizam civilne kontrole nad sektorom zdravstva, a odgovorni za njihovu uspostavu su izravno općinski načelnici, odnosno, ministri zdravstva. Osnivanje istih je propisano Zakonom o pravima, obvezama i odgovornostima pacijenata FBiH koji je donesen 2010. godine. Usljed nepostojanja ovog tijela možemo slobodno istaći da nitko ne predlaže i evaluira sprovođenje zdravstvene zaštite na području jedinice lokalne samouprave, nitko ne  predlaže mjere za poboljšanje dostupnosti i kvaliteta zdravstvene zaštite na svom području, nitko ne  prati primjenu propisa na području jedinice lokalne samouprave koji se odnose na zaštitu prava i interesa pacijenata, nitko ne prati povrede pojedinačnih prava pacijenata na području jedinice lokalne samouprave itd.  Nepoštivanje ovog, jako važnog zakona, dovodi do napetosti između pacijenata i liječnika, liječnika i liječnika, stvaranja interesnih skupina koje narušavaju financijski sustav zdravstva, ugroženo je načelo solidarnosti, kontrola kvalitete zdravstvene usluge ne postoji. Bez poštivanja Zakona nije moguće ozdraviti nijedan sustav pa tako ni sustav zdravstva. Nepoštivanjem ovog Zakona smatramo saučesništvom u razaranju našeg zdravstvenog sustava.

Kada je u pitanju HNŽ i uspostava zdravstvenih vijeća, situacija je veoma zanimljiva.

Image is not available
Image is not available
Image is not available

detaljnije

IMA DUŽNOST FORMIRATI
ZDRAVSTVENO VIJEĆE LOKALNE
SAMOUPRAVE/KANTONA/FEDERACIJE

NAČELNIK/GRADONAČELNIK/MINISTAR

JEDINI MEHANIZAM CIVILNE
KONTROLE ZDRAVSTVENOG
SEKTORA

ZDRAVSTVENO VIJEĆE

Image not available
Image not available
Image not available
Image not available
Image not available
Image not available
Image not available
Image not available
Image is not available
Image is not available
Slider

 

Naime, HNŽ je jedina županija u kojoj je formirano zdravstveno vijeće na razini županije. Umjesto da bude primjer drugim županijama, HNŽ je još jednom pokazala da je nefunkcionalna županija u kojoj oni koji bi trebali osigurati određene procese, te iste procese blokiraju. Upravo to se događa sa Zdravstvenim vijećem. Premda je formirano još prije 2,5 godine mi još uvijek nemamo niti jednu ozbiljnu evaluaciju, preporuku, prijedlog ili sugestiju kako unaprijediti sustav zdravstva.  Mi još uvijek ne znamo na što i na koga se pacijenti najčešće žale, a upravo jedna od ključnih zadaća vijeća je informirati javnost o povredama prava pacijenata.

Kada su u pitanju jedinice lokalne samouprave u HNŽ-u i situacija je sljedeća:

GRAD MOSTAR– Zdravstveno vijeće formirano je 2012. godine u okviru projekta Zavoda za javno zdravstvo i financijsku potporu UNDP-a. Premda je bilo obvezno, nije raspisan javni poziv, nego su“, prema navodima iz Gradske uprave „poludirigirani izborom, ma što to značilo, imenovani članovi zdravstvenog vijeća. Tko su bili članovi tog vijeća pogledajte na sljedećem linku. Vijeće je prestalo s radom nakon što je završio projekt UNDP-a, jer nije bilo moguće riješiti daljnje financiranje njegovog rad. O radu ovog zdravstvenog vijeća se ne zna ništa, koje su aktivnosti poduzimali, koje su preporuke davali, gdje su objavljivali svoj izvješća i izvješća o prigovorima pacijenta itd. Na naš upit,  kada će Grad Mostar formirati novo zdravstveno vijeće, ali sukladno zakonu, na temelju javnog poziva, iz Gradske uprave smo dobili obećanje da će to biti urađeno po uspostavi gradskog vijeća, kako bi se ta stavka mogla uvrstiti u gradski proračun. Taj odgovor datira iz svibnja 2015. godine, kada su bili optimistični da će se izbori u Mostaru održati u 2016. godini.

Imajući u vidu da je stanje u zdravstvu na području Grada Mostar, odnosno HNŽ-a u vrlo loše, smatramo da nema smisla nepostojanje gradskog vijeća i dalje koristiti kao opravdanje za neformiranje zdravstvenog vijeća. Svima je poznato da se i bez gradskog vijeća svake godine u Gradu Mostaru usvoji i potroši približno 50 milijuna KM. Nove stavke se redovito ubacuju, a iznosi za one stare se redovito mijenjaju. Sigurni smo da bi se  uz malo dobre volje, moglo naći prostora u gradskom proračunu i za rad zdravstvenog vijeća. S druge strane, rad u zdravstvenom vijeću može biti i volonterski, što i jeste praksa u nekim općinama. Članovi koji dolaze iz javnih ustanova i tijela uprave će na sastanke dolaziti u radno vrijeme, dakle, jedino predstavnici pacijenata/nvo sektora bi mogli eventualno imati prigovor na volonterski rad, a sigurni smo da su upravo oni prvi spremni raditi i bez naknade. Od 2012. godine pa do danas, gradonačelnik Grada Mostara je donio veliki broj odluka, rješenja, imenovanja itd. i sve je lijepo dokumentirano u službenim glasilima Grada. Ne vidimo niti jedna razlog zašto ne bi mogao imenovati i zdravstveno vijeće koje doista treba ovom Gradu, kao sjedištu županije.

KONJIC – Odluka o formiranju zdravstvenog vijeća općine Konjic donesena je 05.04.2012. godine, a tko su bili članovi tog vijeća možete pogledati na sljedećem linku. Nismo dobili javni poziv na temelju kojeg je trebalo biti izvršeno imenovanje članova zdravstvenog vijeća,  kao ni informacije o aktivnostima ovog vijeća.

JABLANICAOdluka o formiranju Zdravstvenog vijeća općine Jablanica donesena je 26.01.2016. godine. Tko su članovi ovog zdravstvenog vijeća možete vidjeti na sljedećem linku. Mreža Naše društvo nema nikakvih informacija o aktivnostima ovog vijeća.

ČAPLJINA– Premda smo na okruglom stolu održanom u Mostaru još 2015.godine dobili obećanje od predstavnice Općine Čapljina da će se ubrzo poduzeti aktivnosti na formiranju zdravstvenog vijeća, ni 2 godine kasnije prema našim informacijama,  Čapljina nema zdravstveno vijeće.

NEUM– Kada smo načelniku općine Neum uputili dopis s pitanjem kada planira formirati zdravstveno vijeće dobili smo sljedeći odgovor: ..u bliskoj budućnosti imamo namjeru njegovo formiranje o čemu ćete biti pravodobno informirani“ Datum na dopisu je 26.10.2016. Još uvijek čekamo na tu informaciju.

STOLAC– Sa žaljenjem moramo konstatirati da je načelnik Općine Stolac u potpunosti ignorirao sve naše pozive za sudjelovanje na okruglim stolovima, nije odgovarao na naše dopise,  baš kao ni na naš zahtjev za održavanje sastanka s ciljem informiranja o obvezi formiranja i značaju zdravstvenog vijeća.

OPĆINA RAVNO– Iz Općine Ravno nismo dobili povratnu informaciju vezano za aktivnosti formiranja zdravstvenog vijeća na općinskoj razini.

ČITLUKNa naš upit kada planira formirati zdravstveno vijeće, načelnik Općine Čitluk nam je odgovorio da se čeka na potrebne izmjene Statuta,  te da očekuje da će se ta pitanja riješiti na jednoj od narednih sjednica Općinskog vijeća Čitluk. Ne znamo koliko je sjednica održana od 24.11.2016. godine pa do danas, ali znamo da mi još uvijek čekamo na informaciju da je Općina Čitluk dobila zdravstveno vijeće.

PROZOR – RAMA Iz Općine Prozor – Rama nismo dobili povratnu informaciju vezano za aktivnosti formiranja zdravstvenog vijeća na općinskoj razini.

 

Kao zaključak, možemo reći da se većina  načelnika u HNŽ-u nije u dovoljnoj mjeri aktivirala po pitanju formiranja zdravstvenih vijeća. Zdravstvena vijeća koja su do sada bila formirana  nisu dala neke konkretne rezultate. Za izostanak rezultata rada, dio krivice je i na skupštinama jedinica lokalne samouprave, kao i na Ministarstvu zdravstva HNŽ-a, jer upravo njima općinska zdravstvena vijeća dužna su dostavljati godišnja izvješća o svom radu. Ministarstvo zdravstva HNŽ-a trebalo bi malo kritičnije pristupati razmatranju izvješća o radu zdravstvenog vijeća na razini HNŽ-a.  Zaključci koje su u protekle 2,5 godine donijeli članovi tog vijeća nikako ne odgovaraju vrlo teškom stanju kada je u pitanju oblast zdravstva u ovoj županiji.

Mreža Naše društvo je kroz organiziranje okruglih stolova, izravnih sastanaka s načelnicima, info pultova, uličnih akcija dijeljenja letaka, snimanje video priloga i anketa pokušala široj javnosti prezentirati zašto su zdravstvena vijeća važna i koliko je važna uloga načelnika i ministara zdravstva u procesu njihovog formiranja.

Za kraj pozivamo sve načelnike i ministre koji nisu ispunili svoju zakonsku obvezu i formirali zdravstvena vijeća da pročitaju sljedeća pitanje:

Na koji način su različite zainteresirane strane u zdravstvu, naročito zdravstveni radnici i pacijenti, uključene u definiranje, validaciju, primjenu i procjenu strategija zdravstvene njege? Koji mehanizmi upravljanja postoje za tu svrhu?

Draga gospodo ovo je jedan od upita iz EU Upitnika, a na Vam je da razmislite kako biste vi s Vaše pozicije odgovorili na ovo pitanje. Tko zna, možda Vas potakne da formirate zdravstveno vijeće u Vašoj općini/županiji/entitetu.

Facebooktwittergoogle_plusmail

Možda vam se svidi