Tallinska povelja: „Zdravstveni sistemi za zdravlje i blagostanje“
Preambula
- Svrha ove povelje je da se države članice Svjetske zdravstvene organizacije (SZO) u
europskoj regiji obavežu na poboljšanje zdravlja ljudi jačanjem zdravstvenih sistema,
priznajući istovremeno socijalne, kulturološke i ekonomske različitosti unutar regiona.
Tallinska povelja reafirmira i usvaja vrijednosti ugrađene u ranijim poveljama
konvencijama i dekleracijama.
- Unutar političkog i institucionalnog okvira svake zemlje, zdravstveni sistem je skup
javnih i privatnih organizacija, institucija i resursa sa mandatom da poboljšavaju,
održavaju i vraćaju zdravlje. Zdravstveni sistemi uključuju usluge i pojedincima i
populaciji, kao i aktivnosti koje utiču na politike i akcije drugih sektora da se umjere na
socijalne, okolišne i ekonomske odrednice zdravlja.
- Sve zemlje u SZO europske regije moraju se suočiti sa velikim izazovima u zdravstvu u
smislu demografskih i epidemioloških promjena, širenja socioekonomskih razlika,
ograničenih resursa, tehnološkog razvoja i povećanih očekivanja.
- Pored svojih suštinskih vrijednosti, poboljšano zdravlje doprinosi socijalnom blagostanju
kroz svoj uticaj na ekonomski razvoj, kompetitivnost i produktivnost. Zdravstveni sistemi
visokog nivoa izvedbe doprinose ekonomskom razvoju i blagostanju.
- Stoga mi, zemlje članice i partneri, vjerujemo da:
- je investiranje u zdravlje investiranje u ljudski razvoj, socijalno blagostanje i
bogatstvo;
- je danas neprihvatljivo da ljudi postaju siromašni zbog lošeg zdravlja;
- zdravstveni sistemi predstavljaju više od samo zdravstvene njege, te da uključuju
prevenciju bolesti, promociju zdravlja i napore da se utiče na druge sektore da
uključe brigu o zdravlju u svoje politike;
- su zdravstveni sistemi koji dobro funkcionišu ključni za unapređenje zdravlja:
ojačani zdravstveni sistemi spašavaju živote, stoga,
- zdravstveni sistemi moraju pokazivati dobru izvedbu.
Tallinska povelja: „Zdravstveni sistemi za zdravlje i bogatstvo“
Obaveza djelovanja
- Mi, zemlje članice, obavezujemo se da:
- promoviramo zajedničke vrijednosti solidarnosti, jedinstva i učešća kroz
zdravstvene politike, raspodjelu resursa i druge akcije, osiguravajući obražanje
dužne pažnje onima sa potrebama i siromašnima, kao i drugim osjetljivim
grupama.
- investiramo u zdravstvene sisteme i da potičemo investiranje u sektorima koji
utiču na zdravlje, korištenjem dokaza o vezama između socioekonomskog
razvoja i zdravlja;
- promovišemo transparentnost i da budemo odgovorni za izvedbu zdravstvenih
sistema kako bi se postigli mjerljivi rezultati;
- učinimo da zdravstveni sistemi bolje odgovaraju potrebama ljudi,
preferencijama i očekivanjima, priznavajući njihova prava i odgovornosti u vezi
njihovog zdravlja;
- uključimo interesne grupe u razvoj i implementaciju politika;
- potičemo međudržavno učenje i saradnju u dizajniranju i implementaciji
reformi zdravstvenih sistema na nacionalnom i subnacionalnom nivou; i
- osiguramo da zdravstveni sistemi budu pripremljeni i sposobni da odgovore
na krize, i da sarađujemo jedni sa drugima i da sprovedemo međunarodne
zdravstvene regulacije (International Health Regulations)
- SZO će podržati europske zemlje članice u razvoju njihovih zdravstvenih sistema i
obezbijediti međudržavnu koordinaciju u implementaciji Povelje, uključujući mjerenje
izvedbe i razmjenu iskustava o navedenim obavezama.
- Mi, SZO, Svjetska banka, UNICEF, Internacionalna organizacija za migraciju i
Globalni fond za borbu protiv AIDS-a, tuberkuloze i malarije, obavezujemo se da ćemo
raditi sa zemljama članicama na implementaciji ove povelje, u skladu sa odredbama
naših statuta i mandata, da pomognemo poboljšanje izvedbi zdravstvenih sistema.
Pozivamo Vijeće Europe i Europsku komisiju i povezane institucije da ciljeve ove
povelje uzmu u obzir prilikom razvoja svojih aktivnosti u zdravstvenim sistemima.
Europska investiciona banka će, u skladu i unutar granica svojih mandata i statutarnih
odredbi, nastojati da radi sa zemljama članicama i da sarađuje sa uključenim
institucijama, kako bi podržala implementaciju ove povelje. Mi, zemlje članice,
pozivamo i druge partnere da se pridruže.
Jačanje zdravstvenih sistema: Od vrijednosti do akcije
- Sve zemlje članice SZO u europskoj regiji dijele zajedničke vrijednosti najviših
dostižnih standarda zdravlja kao fundamentalnih ljudskih prava; stoga će svaka zemlja
težiti da poboljša izvedbe svojih zdravstvenih sistema kako bi postigla cilj poboljšanog
zdravlja na pravičnoj osnovi, naročito vodeći računa o zdravstvenim potrebama
vezanim za pol, dob, etničnost, i prihode.
Tallinska povelja: „Zdravstveni sistemi za zdravlje i bogatstvo“
- Svaka zemlja će također težiti da doprinese socijalnom blagostanju i kohezivnosti
osiguravanjem da zdravstveni sistem:
- raspoređuje teret finansiranja pravično na osnovu sposobnosti ljudi da plate, tako
da pojedinci i porodice ne budu osiromašeni zbog lošeg zdravlja ili korištenja
zdravstvenih usluga; i
- odgovara potrebama i preferencijama ljudi, tretirajući ih sa dostojanstvom i
poštovanjem kad dođu u dodir sa sistemom.
- Zemlje će težiti ovim širokim ciljevima izvedbe do navišeg mogućeg nivoa u skladu sa
svojim mogućnostima. Ovo zahtijeva efikasnost, najbolje korištenje dostupnih resursa.
- Praktična primjena ovih širokih ciljeva i svakoj zemlji zahtijeva identifikaciju ciljeva
koji su vezani sa ovim ciljevima i prvedevi u akciju, i koji su relevantni u smislu
sociopolitičkih prioriteta, ekonomskih i fiskalnih sredstava zemlje. Unapređenje
pristupa zdravstvenim uslugama visokog kvaliteta i poboljšanje znanja ljudi kako da
unaprijede svoje vlastito zdravlje, su primjeri koji su relevantni za sve zemlje. Ciljevi
treba da budu naznačeni na mjerljiv način kako bi se omogućilo jasno nadziranje
progresa. Ovaj pristup daje orjentaciju u dizajnu, implementaciji i procjeni reformi
zdravstvenih sistema.
- Zdravstveni sistemi su raznoliki, ali ipak dijele zajednički set funkcija unutar kojih se
mogu identificirati sljedeći ciljevi i akcije:
- Isporučivanje zdravstvenih usluga pojedincima i populacijama
– Donosioci politika širom regiona cijene i teže da se učini mogućim pružanje
kvalitetnih usluga svima, naročito ranjivim grupama, u skladu sa njihovim
potrebama, i da se omogući ljudima da donose odluke o zdravom životnom stilu.
– Pacijenti žele kvalitetnu njegu, i da budu sigurni da se pružaoci zdravstvene njege
oslanjaju na nabolje dokaze koje medicinska nauka može ponuditi i da koriste
tehnologiju koja najbolje odgovara kako bi se osiguralo poboljšanje efektivnosti i
sigurnosti pacijenata.
– Pacijenti također žele da sa svojim pružaocem zdravstvene njege imaju odnos
baziran na poštovanju privatnosti, digniteta i povjerljivosti.
– Efektivna primarna zdravstvena zaštita je ključna za promoviranje ovih ciljeva,
obezbjeđivanjem platforme za sučelje zdravstvenih usluga sa zajednicama i
porodicama, i za međusektorsku i međuprofesionalnu saradnju i promociju
zdravstva.
– Zdravstveni sistemi bi trebalo da integrišu cilje programe specifične za određene
bolesti u postojeće strukture i usluge s ciljem postizanja boljih i održivih ishoda.
– Zdravstveni sistemi treba da osiguraju holistički pristup uslugama, ulključujući
promociju zdravlja, prevenciju bolesti i integrisane programe upravljanja
bolestima, kao i koordinaciju među različitim isporučiocima, institucijama i
okvirima, bez obzira na to jesu li to javni ili privatni sektori, i uključujući primarnu
zdravstvenu zaštitu, ustanove za akutnu ili produženu njegu i domove ljudi,
između ostalog.
- Finansiranje sistema
– Ne postoji jedan najbolji mogući pristup finansiranju zdravstva; razlike između
«modela» blijede dok zemlje razvijaju nove mješavine prikupljanja poreza,
Tallinska povelja: „Zdravstveni sistemi za zdravlje i bogatstvo“
udruživanja (pooling) i aranžmana kupovine u skladu sa svojim potrebama, svojim
historijskim, fiskalnim i demografskim kontekstima, i svojim socijalnim
prioritetima i preferencijama.
– Finansijski aranžmani bi trebalo da podržavaju redistribuciju resursa kako bi se
zadovoljile potrebe u zdravstvu, smanjile finansijske barijere za korištenje
potrebnih usluga, i zaštitilo od finansijskog rizika korištenja zdravstvene zaštite, u
smislu da je to fiskalno odgovorno.
– Finansijski aranžmani bi također trebalo da obezbijede stimulacije za efikasne
organizacije i isporuke zdravstvenih usluga, vežu raspoređivanja resursa
isporučiocima na bazi njihove izvedbe i potreba populacije, i da promoviraju
odgovornost i transparentnost u korištenju fondova.
– Sveukupno raspoređivanje resursa trebalo bi da postigne odgovarajući balans
između zdravstvene njege, prevencije bolesti i promocije zdravlja kako bi se
postigla usmjerenost na trenutne i buduće zdravstvene potrebe.
- Kreacija resursa
– U svijetu koji se rapidno globalizira, generacija znanja, infrastrukture, tehnologija
- Iznad svega, ljudskih resursa sa odgovarajućim vještinama i kompetencijama
zahtijeva dugoročno planiranje i investiranje kako bi se odgovorilo promjenama u
potrebama i modelima isporuke zdravstvenih usluga.
– Investiranje u radnu snagu zdravstva je također ključno, pošto ima implikacije ne
samo za zemlju koja investira nego i za druge zbog mobilnosti zdravstvenih
profesionalaca; internacionalno upošljavanje zdravstvenih radnika bi treblo da
bude vođeno etičkim obzirima i međudržavnom solidarnošću, i osigurano kroz
kodeks prakse.
– Poticanje istraživanja o politikama i sistemima u zdravstva i etičkim i efektivnim
korištenjem inovacija iz oblasti medicinskih tehnologija i farmacije bitno je za sve
zemlje; trebala bi se koristi procjena zdravstvene tehnologije kao podrška bolje
informiranom donošenju odluka.
- Vođenje
– Dok svaka zemlja članica ima svoj način upravljanja zdravstvenim sistemom,
ministarstva zdravstva postavljaju viziju razvoja zdravstvenog sistema i imaju
mandat i odogovornost za legislativu, regulaciju i nametanje zdravstvenih politika,
kao i za prikupljanje informacija o zdravlju i njegovim socijalnim i okolišnim
odrednicama.
– Ministarstva zdravstva bi trebalo da promoviraju uključivanje sagledavanja
zdravlja u sve politike i da zastupaju njihovu efektivnu implementaciju u
sektorima kako bi se maksimizirale dobiti po zdravlje.
– Za promoviranje transparentnosti i odgovornosti ključni su monitoring i evaluacija
izvedbe zdravstvenog sistema kao i usklađena saradnja sa interesnim grupama na
svim nivoima upravljanja .
- Funkcije zdravstvenog sistema su međusobno povezane, stoga, poboljšanjem izvedbe
zahtijeva koherentan pristup uključujući koordinirane akcije brojnih funkcija sistema.
Iskustvo sugeriše da akcija jedne funkcije ili programa ima malu šansu da vodi
suštinskom progresu ili željenim rezultatima.
Tallinska povelja: „Zdravstveni sistemi za zdravlje i bogatstvo“
- Mi, zemlje članice SZO europskog regiona, obavezujemo se da ćemo koristiti ovu
povelju kao bazu za pretvorimo svoje zajedničke vrijednosti u akcije i da kao miljokaz
da kataliziramo implementaciju gornjih obaveza na jačanju zdravstvenih sistema.
Tallin, Estonia, 27. jun 2008.
___________________________________
Ms Maret Maripuu
Ministar socijalnih poslova Estonije
___________________________________
Dr Marc Danzon
Regionalni direktor SZO za Europu
Prevod s engleskog: S. Valjevac – AKAZ