ZZO HNK ne želi da građani znaju kako se troši njihov novac – približno 200 000 000 KM godišnje!

Kada smo prije 5 godina Radu Bošnjaka pitali da nam dostavi kopije ugovora koje Zavod sklapa sa zdravstvenim ustanovama, bez puno razmišljanja dobili smo negativan odgovor. Nije se dotični trudio da tu odbijenicu  umota u neku foliju, celofan, odnosno, da to kršenje zakona „upakira“ vješto kako bi bilo manje očito. Ta vještina „pakiranja“, pokazalo se, bliska je njegovom nasljedniku, novom direktoru Zavoda Andreju Čoviću, a evo i zašto. Dolaskom novog ministra zdravstva HNK, došao je i novi direktor Zavoda. Valjda od silne želje da nam zdravstvo napokon ozdravi,  tu promjenu doživjeli smo kao svjetlo na kraju tunela. Za razliku od svog prethodnika, novi ministar dr. Milenko Bevanda je na samom početku pokazao interes i otvorenost za suradnju. Prihvatio je razgovor pred kamerama, a jedna od tema je bila javnost rada Zavoda, odnosno, mogu li ugovori koje Zavod, trošeći javna sredstva, sklapa sa zdravstvenim ustanovama, biti poslovna tajna.  Vrlo konkretno ministrov odgovor je bio da ne mogu jer nema smisla, te je vrlo konkretno i optimistično poručio, da je siguran da novi direktor oko toga neće praviti probleme.

Na krilima ministrovog optimizma i povjerenja u novog direktora Zavoda, uputili smo dotičnom zahtjev za pristup informacijama i zatražili da nam dostavi ugovore Zavoda sa bolnicama SKB Mostar, KB Safet Mujić i Općom bolnicom Konjic, te domovima zdravlja Konjic, Mostar i Mostar Stari grad.

Hladan tuš iz Zavoda

Na naše veliko razočarenje, a sigurni smo i ministrovo, iz Zavoda je stigao hladan tuš u formi  prvostupanjskog Rješenja. Odobrava se djelomičan pristup i to uz obrazloženje da je Zavod utvrdio da naš zahtjev sadrži povjerljive komercijalne interese  treće strane. Nisu naveli koji su to interesi, niti kako su došli do tog zaključka,  ali su naveli da su tražili da se zdravstvene ustanove izjasne o našem zahtjevu, odnosno, da se izjasne jesu li traženi ugovori povjerljive informacije ili ne.

Dolazimo do apsurdne situacije da od 6 ustanova, 3 ustanove Zavodu odgovaraju dopisom i navode da traženi ugovori ne predstavljaju nikakve povjerljive informacije i da Zavod može udovoljiti zahtjevu Udruge Futura. Dvije ustanove nisu ni odgovorile na dopis koji im je uputio Zavod, dok je samo jedna zdravstvena ustanova (SKB Mostar) se izjasnila  da traženi podaci predstavljaju poslovnu tajnu i da nisu suglasni da isti budu dostupni trećim osobama.

Ali tu nije kraj apsurdima. Iako su tri ustanove (Opća bolnica Konjic, KB Safet Mujić i DZ Mostar) sasvim razumno demantirale zaključak „pravnih stručnjaka“ iz Zavoda da su ugovori povjerljiv informacije, te se izjasnili da tu nema ništa povjerljivo i da se može udovoljiti zahtjevu  Future, umjesto da sukladno zahtjevu dostavi kopije ugovore, Zavod velikodušno nudi isključivo da se dođe u Zavod pogledati te dokumente, tzv. „osobni uvid“. Kažu da možemo doći od 8.30 do 15h, ali da se moramo najaviti. Kažu napravit će zapisnik i evidentirati, mjesto vrijeme i informacije kojima je podnositelj zahtjeva pristupio, te imena podnositelja i djelatnika Zavoda koji su im omogućili pristup. Ovo što su napisali možda bi čak bilo i smiješno da nije žalosno. Već vidimo oglas: Zavod traži djelatnike da nadziru čitanje ugovora od 8.30 do 15h!

Za sve one koji ne vjeruju da je ovo moguće, predlažemo da se „osobnim uvidom“ uvjere čitajući prvostupanjsko Rješenje, slobodno bez nadzora, zapisnika, vremenskog ograničenja i zabrane skidanja/kopiranja.

Prvostupanjsko Rješenje od 06.06.2024. Broj: 0201-UP-I-04-11-9-3-01114-3/24

 

Odmah po prijemu ovog Rješenja zatražili smo sastanak s direktorom Zavoda. Ispred Future, ponijeli smo dokument sa taksativno navedenim primjerima kršenjima Zakona o slobodi pristupa informacija FBiH koje smo prepoznali u predmetnom Rješenje, te smo svaki detaljno obrazložili, kako u pisanoj formi tako i usmeno. Nakon što su sve saslušali, predstavnici  Zavoda su zaključili da je najbolje da Futura sukladno zakonu uputi prigovor, a koji će oni  detaljno razmotriti i donijeti drugostupanjsko rješenje. Po istom pitanju je održan sastanak i sa ministrom, a na kojem smo ga morali informirati da je njegov optimizam vezano za javnost rada Zavoda i postupanje novog direktora, nažalost, bio neutemeljen.  Iznenađen, neugodno naravno, obećao je porazgovarati s direktorom Zavoda.

Nismo sigurni, je li do razgovora došlo,  po sadržaju drugostupanjskog Rješenja reklo bi se da nije. Ovi sastanci bili su pokušaj da se probudi svijest, savjest i odgovornost donositelj odluka.  Željeli smo održati  ono svjetlo na kraju tunela koje smo negdje ugledali dolaskom novog ministra i direktora ili nam se to svjetlo  ipak samo učinilo!

I onda je Andrej zamotao ugovore/odgovor/prigovore u foliju

Drugostupanjskim rješenjem koje je potpisao direktor Zavoda Andrej Čović odbijen je svaki naš prigovor. Može nas samo tješiti činjenica da smo sigurni da isto on nije napisao, ali je svojim potpisom preuzeo odgovornost za sve napisano.

Drugostupanjsko Rješenje 0d 1.7.2024. Broj: UP-II-0202-04-41-1-3-00033/24

Neprihvatljiva je činjenica da je Zavod zaključio da traženi ugovori sadrže povjerljive komercijalne interese.  Neprihvatljiva je činjenica da Zavod smatra da nije imao obvezu takav zaključak obrazložiti, ako ništa navesti makar jedan primjer.  Podsjećamo da u Zakonu piše:

Član 7

Izuzetak u vezi s povjerljivim komercijalnim informacijama

  • Kada nadležni javni organ osnovano utvrdi da zahtjev za pristup informaciji uključuje povjerljive komercijalne interese treće strane, bez odlaganja pismeno obavještava treću stranu o pojedinostima zahtjeva i upozorava je da će se tražena informacija saopćiti, ako u roku od 15 dana od dana prijema ovog obavještenja pismeno ne odgovori da smatra da je informacija povjerljiva i navede razloge zbog kojih bi njenim saopćavanjem mogla nastupiti šteta.

Neprihvatljiva je činjenica da Zavod nije znao provesti test javnog intersa i da nije odobrio pristup ugovru sa SKB-om uz obrazloženje  da oni nemaju niti jednu informaciju koja upućuje na nepoštianje zakonskih obveza , prijestup ili nemar od strane SKB-a. Test javnog intersa služi da se u situaciji kada se poziva na tajnost i povjerljivost, utvrdi je li interes javnosti ispred tog interesa na koju se poziva jedna od strana. U konačnici, otkud ideja Zavodu da je sporno postupanje i zakonitost u radu SKB-a, zašto nisu sebe testirali kao jednog od potpisnika traženog ugovora. Čak što više, oni kreiraju te ugovore i primarno su odgovorni prema građanima za sve nezakonito u istim.

Neprihvatljiva je činjenica direktor Zavoda smatra da podnositelj zahtjeva nema pravo birati kako će mu traženi dokumenti biti dostavljeni iako smo u prigovoru lijepo citirali čl. 14 Zakona koji glasi:

Član 14

Postupanje nadležnog javnog organa nakon prijema zahtjeva

(1) Nakon prijema zahtjeva za pristup informaciji nadležni javni organ poduzima sve potrebne radnje da pribavi traženu informaciju i razmatra sve činjenice i okolnosti od značaja za rješavanje zahtjeva. (2) Kada nadležni javni organ odobri pristup informaciji u cijelosti ili djelomično, rješenje o tome dostavlja podnosiocu zahtjeva.

Navedeno rješenje sadrži:

1) obavještenje o mogućnosti ličnog pristupa informaciji u prostorijama nadležnog javnog organa;

2) obavještenje o mogućnosti umnožavanja informacije i o troškovima umnožavanja, uz napomenu da se umnožavanje informacije omogućava nakon izvršene uplate.

Sasvim je jasno da je zakonska obveza da se u rješenju navedu sve mogućnosti. Sasvim je jasno da ova odredba ukazuje na obvezu javnog organa da omogući oba pristupa, a da je na podnositelju zahtjeva da se odluči koji želi. Apsurdan je komentar Zavoda da su zakonom propisane opcije kako se može pristupiti informacijama, ali da se nigdje ne navodi da podnositelj  ima pravo zahtijevati način na koji će mu informacije biti dostavljene. Ovo već graniči sa zdravim razumom! Pitamo direktora, a gdje piše da Zavod može birati i zna li uopće koja je svrha ovog Zakona?! Ako nije znao i to piše u Zakonu:

Član 2.

Tumačenje Odredbe ovoga zakona tumače se tako da se u najvećoj mjeri i bez odlaganja olakša i potakne priopćavanja informacija pod kontrolom javnog organa uz najnižu prihvatljivu cijenu.

Pozivamo direktora i sve pravne stručnjake iz Zavoda da pogledaju svoj format Zahtjeva za pristup informacijama

https://www.zzo.ba/assets/media/obrazac-zahtjev-za-slobodan-pristup-informacijama.pdf

Što vam se gospodo čini iz ovog Zahtjeva koji ste sami kreirali, tko bira način pristupa informacijama, Zavod ili podnositelj zahtjeva?!

U konačnici, otkud vam pravo da mijenjate volju i mišljenje ustanova koje su se izjasnile, suprotno vašem zaključku, da u ugovorima nema ništa povjerljivo i da mogu biti ustupljeni. Ako su oni odobrili naš zahtjev, a vi ste od njih tražili da se izjasne, otkud vam pravo da mijenjate zahtjev?!

I ono možda još važnije pitanje – zašto to radite, od koga tako uporno  krijete te ugovore? Je li problem da te ugovore vide doktori i drugi djelatnici u zdravstvu ili možda da menadžer jedne ustanove vidi ugovore drugih ustanova?!

Na samom kraju, spomenut ćemo još samo jedno pitanje koje su nam postavili na jednom od sastanak u prostorijama Zavoda, a koje glasi – A zašto vi nas pitate ove ugovore, zašto ne pitate zdravstvene ustanove?!

E pa draga gospodo, iz jednostavnog razloga jer su građani svoj novac povjerili vama da s njim upravljate sukladno zakonu, a ne zdravstvenim ustanovama!

Facebooktwittermail