Čekajući pravo i pravdu za pacijente u HNK!
Prije 5 godina Udruga Futura je podnijela tužbu protiv Zavoda zdravstvenog osiguranja HNK-a (Zavod) zbog uskraćivanja pristupa informacijama. Zatražili smo kopije ugovora sa zdravstvenim ustanovama za 2016., 2017., i 2018. godinu, odluke o jednokratnim transferima za materijalna sredstva, kao i izvješća vezano za utrošak istih, te ugovore vezane za IT sektor.
TUŽBA – 3 GODINE – PRESUDA – TUŽBA – ….
Tražili smo ugovore, a dobili smo odbijenicu i objašnjenje da se traženi dokumenti ne nalaze u Indeks registru informacija koje su pod kontrolom Zavoda. U drugostupanjskom rješenju direktor Zavoda je još dodao da ugovori po svojoj prirodi predstavljaju povjerljive komercijalne interese treće strane, te da bi se priopćavanjem takvih informacija značajno ugrozila privatnost, interesi i druga osobna prava. Brižljiv neki čovjek, zar ne?! Dakle, on je od građana čiji novac troši, skrivao ugovore, koje je on ispred javne institucije sklapao s javnim zdravstvenim ustanovama.
Kada imamo takve institucije i direktore, moramo svoja prava tražiti putem suda. I tako dočekasmo nakon 3 godine i presudu Kantonalnog suda u Mostaru kojom je naša tužba je djelomično uvažena, poništeno je Rješenje iz 2018. godine na temelju kojeg nam je uskraćen pristup traženim ugovorima.
Na samom kraju presude sutkinja nalaže: „ U ponovnom postupku tuženi organ će postupi po primjedbama Suda iznesenim u presudi, te slijedom toga sve odlučne činjenice utvrditi nakon savjesne i brižljive ocjene kako pojedinačnih dokaza tako i svih dokaza zajedno, te će ponovno razmotriti osnovanost zahtjeva tužitelja za pristup informacijama od 22.06.2018. godine, vodeći računa o navodima iz prigovora, donijeti novu i na zakonu zasnovanu odluku.“
Očekivano, direktor Zavoda je bio vrlo „savjestan i pažljiv“ te je suprotno naloženom, donio opet istu odluku, te je naravno uslijedila i nova tužba. S novom tužbom smo dobili i novu sutkinju, a nadamo se da na novu presudu nećemo čekati 3 godine. U međuvremenu, dobili smo i novog direktora Zavoda.
KAZNENA PRIJAVA
Pored činjenice da je Zavod odlučio da od javnosti sakrije ugovore sa javnim zdravstvenim ustanovama, Zavod je prekršio zakonski okvir i samom činjenicom da je usluge ugovarao bez javnih nabavki. Na taj način u HNK-a je uskraćena mogućnost da privatne zdravstvene ustanove sklope ugovor sa Zavodom i na taj način se omogući osiguranicima da s knjižicom mogu otići i u privatnu zdravstvenu ustanovu. A takvo nezakonito ugovaranje Zavodu je omogućilo Ministarstvo zdravstva HNK – a koje godinama odbija donijeti zakonitu Odluku o kriterijima i mjerilima za ugovaranje. Takva odluka kada je u pitanju zdravstvo je mnogo više od obične odluke. Da se Odluka donijela, možda bi liste čekanja za HNK bile samo pitanje neke ružne prošlosti, a ovako su naša realnost. Imamo stalne suficite kada je u pitanju proračun ZZO HNK, a što je s listama čekanja nespojivo. Kada se na sve rečeno vezano za ugovaranje dodaju i propusti vezano za nadzor potpisanih ugovora, netransparentnost kod dodjele jednokratnih transfera i sredstava rebalansa (a sve je detaljno evidentirano u izvješćima federalnih revizora) dobije se odličan materijal za podizanje kaznene prijave, što smo i napravili. 17.02.2022. godine na adresu Federalnog tužiteljstva FBiH uputili smo kaznenu prijavu uz poratnu dokumentaciju protiv osoba koje su u periodu 2016-2021 bili na čelu Zavoda/Upravnog vijeća, Ministarstva i Vlade HNK.
Predmet je od strane Federalnog tužiteljstva spušten na Tužiteljstvo HNK i evo kako glasi posljednja informacija koju smo dobili 30.04.2024. godine vezano za postupanje po toj prijavi od strane glasnogovornice Tužiteljstva HNK-a:
Poštovana,
Vezano za Vaš upit, a na temelju očitovanja postupajućeg tužitelja u navedenom predmetu, možemo Vas obavijestiti da je Tužiteljstvo HNŽ/K Mostar, dana 23.04.2024. godine zaprimilo Izvješće Federalne uprave policije (FUP) Sarajevo o poduzetim mjerama i radnjama. Postupajući tužitelj vrši uvid u doista obimnu priloženu dokumentaciju i u tijeku je analiza dostavljenog materijala i dokaza, odnosno, prikupljene dokumentacije.
Obzirom da se predmet nalazi u fazi provjera navoda, to Vam iz tih razloga nismo u mogućnosti dati detaljnije informacije.
ZDRAVSTEVNI INPEKTOR HNK-a – nisam nadležan!
Zdravstevni inspektor u HNK je pozicija koja se godinama čekala da profunkcionira. Kada smo napokon dobili zdravstevnog inspektora, to je nekako prošlo nezapaženo. Analizirali smo opis poslova na toj poziciji i između ostalog smo došli i do aktivnosti – „poduzima preventivne aktivnosti u cilju sprječavanja nastupanja štetnih posljedica zbog nedostatka i nepravilnosti u provedbi Zakona o zdravstvenoj zaštiti i propisa donesenih na osnovi zakona koje se nalažu rješenjem“ Budući da se kod ugovaranja zdravstvenih usluga u HNK- upravo najgrublje krši upravo Zakon o zdravstvenoj zaštiti FBiH, odlučili smo zahtjev za provođenje inspekcijskog nadzora uputiti i na adresu kantonalnog zdravstvenog inspektora.
Dobili smo odgovor, u kojem nas inspektor informira da nije nadležan za postupanje po našem zahtjevu.
Naš zahtjev je proslijeđen na adresu glavne upravne inspektorice HNK-a koju je dotični prepoznao kao nadležnu. Ali…,
GLAVNA UPRAVNA INSPEKTORICA HNK-a – ni ja nisam nadležna!
Glavna kantonalan inspektorica nas je informirala da ZZO nije organ nad kojim upravna inspekcija vrši nadzor, te da se za pomoć obratimo Vladi HNK koja prati rad Zavoda.
Ostaje nejasno zašto su, kako zdravstveni, tako i kantonalni inspektor, naš zahtjev protumačili kao zahtjev za nadzor isključivo nad Zavodom. Mi smo u Zahtjevu tražili nadzor vezano za dugogodišnje nezakonito ugovaranje zdravstvenih usluga koje za posljedicu ima uskraćivanje prava na pravovremeno zdravstvenu uslugu, odnosno, ugrožavanje života i zdravlja. Zavod je vrlo bitna karika u lancu odgovornosti, ali nije jedina. Je li zdravstveni inspektor mogao izvršiti nadzor u zdravstvenim ustanovama vezano za liste čekanja? Postoje podaci o listama čekanja, a postoje i ugovori na temelju kojih ustanove dobivaju novca da osiguraju usluge osiguranicima. Postoji i Zakon o pravima pacijenata FBiH u kojem piše:
Član 32.
Pacijenta se može staviti na liste čekanja za određene vrste zdravstvenih usluga samo iz razumnih razloga i na razumno vrijeme.
Možda bi se analizom listi čekanja i ugovora došlo do zaključka da pojedine ustanove nisu u mogućnosti ispuniti svoje ugovorne obveze, jer nisu kapacitirane. A onda bi se postavilo pitanje, kako su uopće dobile ugovor i u potrazi za odgovorom inspektor bi došao do podatka da se u HNK ne provode javne nabavke koje su zakonske obveza i za oblast zdravstva. Budući da on, između ostalog, inicira i organizira konzultacije i dogovore s tijelima uprave, te prati i proučava obavljanje zdravstvene djelatnosti i poduzima mjere za njeno kvalitetno obavljanje, bilo bi lijepo recimo da o tim činjenicama napravi zapisnik i proslijedi nadležnima. Ako ništa drugo, bilo bi zanimljivo vidjeti da li bi uopće dobio te ugovore na uvid.
FEDERALNI INSPEKTORAT ZDRAVSTVA – čeka se…
Zahtjev za provođenjem inspekcijskog nadzora uputili smo i na adresu Federalne uprave za inspekcijske poslove/Federalni inspektorat zdravstva. Uz Zahtjev smo priložili i kompletnu dokumentaciju koja potvrđuje tko, zašto i kakao godinama krši prava pacijenata na pravovremenu zdravstvenu uslugu. Zahtjev je upućen 05 .03.2024. godine, a povratnu informaciju, bilo kakvu, još uvijek čekamo!
ZAKLJUČAK
U svim procesima koje smo pokrenuli tražili smo samo jedno, poštivanje zakona i sankcije za one koji su godinama svojim nečinjenjem i nesavjesnim radom, ugrožavali živote i zdravlje građana. U HNK se uvijek nešto čeka, a možda najduže se čeka pravo i pravda. Traži se odgovornost, a dobiju se godine čekanja, nenadležnost, nezainteresiranost itd. Godinama su građani HNK u potrazi za zdravljem i pravovremenim uslugama bili prinuđeni tražiti i pozajmice kako bi platili nešto što im je, na temelju ovjerene zdravstvene knjižice, trebalo biti dostupno.
Za takvo postupanje netko mora u konačnici biti odgovoran i dogovarati, ako ništa, da se nauče lekcije i takva praksa postane samo ružna prošlost.


